0 All Booked All Booked All Booked 3339 Bispekåber – pragt, dragt og magt – Hvalsø Sognegård https://www.hvalsoe-kirke.dk/event/bispekaaber-pragt-dragt-magt-hvalsoe-sognegaard/?event_date=2024-03-29&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 2024-03-29

Bispekåber – pragt, dragt og magt – Hvalsø Sognegård

• Gratis Adgang
2024-03-29 14:00 2024-03-29 16:00 Europe/Copenhagen Bispekåber – pragt, dragt og magt – Hvalsø Sognegård

Fredag d. 7. april 2017 kl. 14.00 i Hvalsø Sognegård er der foredrag om bispekåber. Ekspert i dronningens bispekåber, tekstilkunstner og forsker Vibeke Lindhardt vil give os svar på nogle af følgende spørgsmål: Hvornår bruges overhovedet en bispekåbe? Hvorfor er bispekåber så kostbare? Hvornår blev den biskoppens værdighedstegn? Er kåben en liturgisk dragt, og skal den se ud på en bestemt måde? Er ornatet og messeklæderne: alba, præstekjole, pibekrave, messehageler og bispekåber overflødig pynt, eller skal vi betragte dem som kulturbærere? Disse er nogle af de spørgsmål, der kan stilles om bispekåberne og brugen af dem. I flere hundrede år var kåberne ens udseende dragter, der blev bestilt og betalt af konger, men i 1980 skabte kunstneren Bodil Kaalund en ny bispekåbe til Grønland, og med denne skete der et brud på en lang tradition. I løbet af 26 år blev alle kåberne udskiftet til unika kåber med lokal forankring udført af en række dygtige billedkunstnere og kunsthåndværkere. I vil blive taget med på en billedrejse til alle kongerigets stifter. Da vi i år fejrer Luther-jubilæet vil foredraget også rumme et strejf af reformation. Af hensyn til kaffen, må man meget gerne tilmelde sig hos: Marion & Bent tlf. 22 36 13 51 e-mail: marionfaber@hotmail.com. Arrangementet er gratis, og alle er meget velkomne.

Præstegårdsvej 2, 4330 Hvalsø, Danmark mailto:marionfaber@hotmail.com
Bispekåber

Arrangementet er gratis, og alle er meget velkomne.