Brug en formiddag for verdens fattigste

Særløse Kirke

Søndag den 8. marts 2015 deltager Hvalsø-Særløse og Kirke Saaby-Kisserup igen i Folkekirkens Nødhjælps sogneindsamling til gavn for verdens fattigste. Nogle mennesker lever i fattigdom af naturskabte årsager. Det kan være tørker, oversvømmelser eller jordskælv, der har skabt nøden. Ofte er der dog forhold skabt af os mennesker, der enten er den direkte årsag eller medårsag til fattigdom. Det gælder f.eks. i Nepal, hvor landets 4,5 millioner dalitter – også kaldet kasteløse – fastholdes i fattigdom på grund af mange generationers diskrimination mod dem.

Folkekirkens Nødhjælp arbejder for verdens fattigste; med akut nødhjælp efter katastrofer, langsigtet udviklingshjælp for at bekæmpe sult samt fortalerarbejde lokalt og internationalt for at forbedre forholdene for særligt udsatte grupper som f.eks. kasteløse. Det kan lade sig gøre at afskaffe fattigdom, og det går faktisk bedre i udviklingslandene, end mange tror. Ekstrem fattigdom er halveret siden 1990, og det betyder, at der nu er 700 millioner færre mennesker, der lever under FN’s fattigdomsgrænse end for 25 år siden. Desværre er der dog stadig 1,2 mia. mennesker, der lever i ekstrem fattigdom.

Den 8. marts 2015 vil Hvalsø, Særløse, Kirke Saaby og Kisserup gå sammen med 1.300 sogne og 20.000 frivillige over hele landet for at støtte Folkekirkens Nødhjælps kamp for verdens fattigste.

”Vi deltager igen i sogneindsamlingen, fordi

• det er en god mulighed for at samles i sognet og have en givende, meningsfuld og hyggelig dag eller
  • når vi vælger at bruge en halv dag af vores søndag på at samle ind, så gør vi en forskel for flere fattige familier, som virkelig har brug for det eller
  • dagen er en virkelig god oplevelse for vores konfirmander, der lærer, at det nytter noget gå sammen for at gøre en forskel for andre mennesker,”