Mobilepray

Hvem har brug for folkekirken, når man kan MobilePray?

Debatten om vores digitale afhængighed og det åndløse samfund, sættes på spidsen af to præster på Midtsjælland, der med satiren som instrument prædiker mobilfri fordybelse.

Folkekirken oplever i disse år en stigende medlemsflugt. Med over 100 daglige udmeldinger, virker det ikke længere som at alle Danskere kan se værdien i en fælles dansk folkekirke. Alene i sommermånederne bad 10.300 sognebørn deres lokale præst om at slette dem fra medlemslisten.

Men hvis man ikke skal finde åndeligheden i kirken, hvor skal man så?

Det spørgsmål, bliver sat på spidsen i en ny film, produceret af en række kirker på Midtsjælland med præsterne Poul Joachim Stender og Anne Spangsberg i spidsen.

I filmen præsenteres MobilePray – den nyeste tidsluger-app, der gør det nemt at modtage og sende bønner på din smartphone.

Filmen er et satirisk indspark til debatten om vores øget afhængighed af digitale devices og den konstante trang til at være på og online.

”Det er som sådan ikke fordi, at vi er i mod digitalisering og fremskridt, men menneskers evne til at sanse sine omgivelser forsvinder med en mobil i hånden, fordi man ikke er lige så nærværende. I en tid, hvor mobilen tager mere og mere af vores tid, giver kirken rum til netop åndelighed, omtanke og nærvær. Den værdi kan en app eller teknologisk gadget aldrig erstatte” siger Poul Joachim Stender, der er præst i Saaby og Kisserup Kirker på Midtsjælland.

Han suppleres af præsten Anne Spangsberg, der mener dette budskab er særligt relevant i juletiden:

”Julen repræsenterer en særlig tid. Vi står på tærsklen til et nyt år og omgiver os med vores familier og nære venner. Et oplagt tidspunkt at tage sig tid til refleksion og fordybelse”.

Pressemeddelelse