Dag om Luther – Hvalsø Sognegård

2017-09-30 10:00 2017-09-30 16:00 Europe/Copenhagen Dag om Luther – Hvalsø Sognegård

En hel dag om Luther med Peter Ruge lørdag den 30. september 2017 kl. 10.00 – 16.00. Der bliver budt på kaffe og te undervejs og der vil blive serveret en let frokost mellem 12.00 og 13.00. Peter Ruge står for dagen. Peter Ruge er præst og retræteleder og har de sidste 25 år arbejdet i feltet mellem folkekirke, klassisk kristen fordybelse og nutidig folkelig spiritualitet med undersøgelse gennem indre praksis, ny formulering og dialog. Har udgivet artikler o.a. samt bogen ”kirkevandring – en spirituel praksis” og er leder af Folkekirkens retræteuddannelse. Desuden er Peter Ruge formand for foreningen ”Nutidig kristen spiritualitet”. Dagens tema Tema for dagen er Luthers Spiritualitet og en indre praksis til glæde og frihed ”Kristus er altid ved vor side og inden i os. Han kan komme os så nær, at han alene er i vore hjerter. At vandre med ham er en stadig vækst i tro og i tillid til evigt liv i Ham.” Tro er en erfaring. Tro er erfaringen af, at Kristus som levende Ånd kan tage bolig i et menneske, skabe en impuls. Luther selv oplevede tro som et væsen, der i hans sind og i hans liv skabte alt, hvad der var godt og kreativt. Forstår man ikke denne enkle spiritualitet, kan man kun vanskeligt begribe Luthers teologiske anliggende. Vi vil på denne kursusdag undersøge, hvordan vi kan spejle Luthers oplevelse af Jesu nærvær i vores egen spiritualitet. Det sker gennem læsning af nogle centrale tekster, og gennem en udmøntning af teksternes anliggende i en enkel indre praksis af bøn og meditation.

Præstegårdsvej 2, 4330 Hvalsø, Danmark
Peter Ruge

Desuden er Peter Ruge formand for foreningen ”Nutidig kristen spiritualitet”.

Dagens tema

Tema for dagen er Luthers Spiritualitet og en indre praksis til glæde og frihed