Foredrag om middelalderen – Hvalsø Sognegård

2018-03-02 14:00 2018-03-02 16:00 Europe/Copenhagen Foredrag om middelalderen – Hvalsø Sognegård

Kom til foredrag ved middelalderhistorikeren Brian McGuire om kristen bøn gennem 1000 år fredag den 2. marts 2018 kl. 14.00 i Hvalsø Sognegård. Mennesker har nok til alle tider henvendt sig til en højere magt for at udtrykke deres behov. I dag er det næsten flovt for mange at indrømme, at de faktisk beder. Middelalderhistorikeren Brian McGuire har i sin forskning som middelalderhistoriker lagt mærke til, hvordan der i 1000-tallet opstod et nyt sprog for at udtrykke bønner. Han udgav i 2011, i samarbejde med den nu afdøde biskop emeritus Henrik Christiansen, en samling bønner fra middelalderen, oversat fra latin, italiensk og oldfransk. I foredraget vil Brian McGuire kort beskrive denne samling, de forfattere han har valgt fra Augustin til Frans, og han vil demonstrere, hvordan den lutherske salmeskat er i direkte forbindelse med middelalderens bønner. Af hensyn til kaffen må man meget gerne tilmelde sig hos: Carsten Lester, som er vært for eftermiddagen, fra Hvalsø Menighedsråd: E-mail: carsten.lester@fasttvnet.dk Arrangementet er gratis, og alle er meget velkomne.

Præstegårdsvej 2, 4330 Hvalsø, Danmark mailto:carsten.lester@fasttvnet.dk
Brian

carsten.lester@fasttvnet.dk

Arrangementet er gratis, og alle er meget velkomne.