0 All Booked All Booked All Booked 5945 Foredrag om Hans Egede https://www.hvalsoe-kirke.dk/event/foredrag-om-hans-egede/?event_date=2024-04-19&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 2024-04-19

Foredrag om Hans Egede

2024-04-19 14:00 2024-04-19 16:00 Europe/Copenhagen Foredrag om Hans Egede

Foredrag ved Thorkild Kjærgaard om Hans Egede og missionsvirksomheden i Grønland, fredag den 4. november 2022 kl. 14-16 i Hvalsø Sognegård. Thorkild Kjærgaard er historiker dr.phil. fra Københavns Universitet. Han har været museumsinspektør på Frederiksborgmuseet i Hillerød og derefter museumsdirektør på Sønderborg Slot. Fra 2002 til 2015 var han lektor og institutleder ved Ilisimatusarfik/Grønlands Universitet i Nuuk med ansvar for undervisning og forskning i Grønlands og Nordatlantens historie. Han har skrevet flere bøger blandt andet om Grønland. I 2021 var det 300 år siden, at missionæren Hans Egede med familie gik i land på Håbets Ø ud for Nuuk. Han brugte de næste 15 år af sit liv med at udbrede den lutherske kristendom til den grønlandske befolkning. I foredraget kommer Thorkild Kjærgaard ind på hvilken betydning denne missionsvirksomhed fik for den grønlandske befolkning og den grønlandske kultur. Han kommer bl.a. ind på, hvordan Egedes insisteren på, at den grønlandske kirkes sprog skulle være grønlandsk, blev årsagen til at det grønlandske sprog blev bevaret helt op til i dag i modsætning til, hvad der skete i mange andre verdensdele, hvor europæerne bosatte sig og missionerede. Thorkild Kjærgaard er en spændende og inspirerende formidler med en solid viden om grønlandske forhold, som han har erhvervet under sit mangeårige ophold i Nuuk. Arrangementet er gratis men af hensyn til kaffe/kage bedes du tilmelde dig til Carsten Lester, som er vært for dagen. E-mail: carsten.lester@fasttvnet.dk eller tlf.: 40469953.

Præstegårdsvej 2, 4330 Hvalsø, Danmark
Thorkild