Teater – Såret Løve – Hvalsø Kirke

• 100 kr. Pris
2024-03-29 18:00 2024-03-29 20:00 Europe/Copenhagen Teater – Såret Løve – Hvalsø Kirke

Såret Løve Katolsk eller Luthersk ! – et kongeligt reformationsspil af Sten Kaalø i anledning af 500-året for Reformation i 2017 Teater i Hvalsø Kirke d. 6. oktober og 7. oktober. En stormfuld efterårsaften i 1550 banker det på porten på Kalundborg Slot, hvor den afsatte Christian II fra 1549 har siddet som livstidsfange. Ind træder Peder Palladius, den første protestantiske biskop over Sjællands Stift, hvis ærinde det er at overbringe et frisk eksemplar af den netop færdiggjorte første komplette Bibel på dansk. Søster Anna, en ung kvinde fra det stadig katolske Maribo Kloster, er samtidig på besøg hos sin onkel, lensmanden på Kalundborg Slot, Knud Gyldenstierne, der i sin tid blev anklaget for medvirken til Dyvekes død (Chr. II’s elskerinde). Under onkelens korte bortrejse til hovedstaden, er Anna imidlertid blevet sat til at ”se efter” og opvarte ekskongen. Sten Kaalø har skrevet et fremragende nyt skuespil her til 500-året for Luthers reformation, hvor hele kirkekampen og borgerkrigen op til reformationen i Danmark (1536) udfolder sig. Den Danske Skueplads har tidligere opført skuespil i kirkerummet (Kaj Munk), og det er på den baggrund en glæde, at kunne præsentere et nyskrevet skuespil, som på fornemste vis opruller en af de mest dramatiske perioder i danmarkshistorien. Samtidig kommer vi tæt på Christian II, martret af sin udåd ved det stockholmske blodbad, Peder Palladius, der i Wittenberg under selveste Luther tog en af de højeste kirkelige grader, og Søster Anna, der med sin rene opofrelse, bibringer forståelse og lindring. Katolsk eller Luthersk ! er et vægtigt skuespil der taler til alle generationer, ligesom der vil blive udarbejdet et fyldigt materiale om Reformationen, der kan rekvireres hos Den Danske Skueplads. Iscenesættelsen er lagt i hænderne på dansk teatersGrand old man, instruktøren Kaspar Rostrup. Pris Billetter købes på Billetto fra 1. september 2017. Pris 100 kr. Inkl. lidt mad og øl i Sognegården efterfølgende.

Præstegårdsvej 2, 4330 Hvalsø, Danmark mailto:anne.spangsberg@paradis.dk
Teater Såret Løve

Såret Løve i Hvalsø Kirke

Teater i Hvalsø Kirke d. 6. oktober og 7. oktober.

Billetter købes på Billetto fra 1. september 2017. Pris 100 kr.

Inkl. lidt mad og øl i Sognegården efterfølgende.