2024-03-01 14:00 2024-03-01 16:00 Europe/Copenhagen Foredrag ved Lene Højholt om Santa Clara af Assisi og clarisserne – Hvalsø Sognegård

Foredrag ved Lene Højholt om Santa Clara af Assisi og clarisserne Fredag den 1. marts kl. 14-16 i Hvalsø Sognegård Clara af Assisi er Frans af Assisis kvindelige modpol. Som helt ung blev Clara grebet af Frans og hans inderlige og radikale tro, og efter at have mødt ham nogle få gange, overgav hun sig selv og sit liv helt i hans varetægt. Det var hans kærlighed til mennesket Jesus, der ramte hende, og selv om de to sjældent mødtes, forblev deres liv herefter dybt forbundne i den fælles hengivelse til Jesus Kristus. Frans var et udadrettet menneske, og sammen med sine brødre vandrede han rundt som tiggermunk og forkyndte evangeliet, mens Clara som kvinde efter tidens skik levede indelukket i et kloster sammen med de andre kvinder, der efterhånden strømmede til hendes sted. I troen og i hjertet var hun forenet med Frans, men hendes og søstrenes trosvej udfoldede sig bag klostrets mure på en helt anden måde end hans, og hun måtte finde sin egen vej mod foreningen med Kristus. Frans og Claras liv er udtryk for henholdsvis en mandlig og en kvindelig spirituel vej, og der er meget at lære af dem. De levede langt fra vores tid og på en helt anden måde, end vi gør i dag, men deres længsel, deres vedholdenhed i kærlighed og deres intension kan være et forbillede for ethvert søgende menneske. Arrangementet er gratis men af hensyn til kaffe/kage bedes du tilmelde dig til Carsten Lester, som er vært for dagen. E-mail: carsten.lester@fasttvnet.dk eller tlf.: 40469953.

Præstegårdsvej 2, 4330 Hvalsø

Foredrag ved Lene Højholt om Santa Clara af Assisi og clarisserne