Meld dig ind i Folkekirken – og bliv en del af noget større

Folkekirken er et kristent, evangelisk-luthersk trossamfund.

Som medlem af Den Danske Folkekirke er du medlem af en kristen kirke i Danmark. Folkekirken er evangelisk-luthersk. Betegnelsen stammer fra reformationen i 1500-tallet, hvor man i forlængelse af Martin Luthers reformation fremhævede evangeliet i forhold til den katolske kirkes tradition. Medlemsbidraget til folkekirken opkræves som kirkeskat. Det betyder, at børn eller unge uden skattepligtig indkomst ikke betaler medlemsbidrag. I Lejre Kommune betaler du 1,06 % i kirkeskat.

Du kan læse meget mere om Hvalsø og Særløse Kirker her eller læse mere om Folkekirken her.

Indmeldelse

Man bliver medlem af Folkekirken når man bliver døbt. Det er muligt at blive døbt som voksen, hvis du ikke er blevet døbt som barn. Du kan derfor melde dig ind i Folkekirken, ved at blive døbt som ung eller voksen. Du skal kontakte din lokale sognepræst for høre mere.

Det er muligt at blive døbt i forbindelse med en almindelig søndagsgudstjeneste eller ved en særlig dåbsgudstjeneste.

Hvis du er døbt i en anden kristen kirke, skal du ikke døbes igen for at blive medlem af folkekirken, men kontakte en præst og bede om at blive optaget som medlem.

Meld dig ind i Folkekirken

Du melder dig ind ved at kontakte din lokale sognepræst. I Hvalsø og Særløse Pastorat, kontakter du sognepræst Anne Spangsberg.

Det er tager kun et øjeblik at melde sig ind.

Du kan læse meget mere Folkekirken her.

Ofte Stillede Spørgsmål

Kirkeskatten er en personlig skat, som man betaler når man er medlem af Folkekirken. Kirkeskatten varierer fra kommune til kommune. Fælles er dog at kirkeskatten anvendes til personregistrering, socialt arbejde, arrangementer i kirker og sognegårde, vedligeholdelse af kirker og kirkegårde, undervisning i tro og kulturarv samt præstelønninger .
Hvis du ikke er medlem af Folkekirken, har du ikke længere ret til kirkelige handlinger. Hvis du ved din død ikke er medlem af folkekirken, ses det altså som et udtryk for, at du ikke ønsker en kirkelig begravelse. Dine pårørende skal derfor selv stå for højtideligheden omkring din bisættelse eller begravelse. Du bør fortælle dine nærmeste om udmeldelsen og tale med dem om, hvordan du ønsker begravelse eller bisættelse.

Ved de fleste kirkegårde er prisen for gravsted m.v. højere for personer, som ikke ved deres død var medlemmer af folkekirken. Det skyldes, at kirkegårdsdriften delvist finansieres af kirkeskatten, altså af medlemmerne.

Du kan godt blive viet i folkekirken, hvis din kommende ægtefælle er medlem, og du kan også få dit barn døbt, selv om du ikke selv er medlem af folkekirken.

At være Kristen handler basalt om næstekærlighed og det støtte og lytte til alle. Har du lyst til at vide mere om det, at være Kristen er du velkommen til at møde op til en gudstjeneste eller kontakte sognepræsten. Du kan også læse mere om at være Kristen her.

Hvordan finder jeg ud af om jeg skal være medlem?

Hvis du er i tvivl om du ønsker at blive medlem af Folkekirken, er du meget velkommen til at kontakte din lokale præst, enten efter en gudstjeneste eller via e-mail eller telefon.

Udarbejdet i samarbejde med Folkekirken.dk

Book your tickets