Gratis fremvisning af Jagten

Se den populære film Jagten gratis i Hvalsø biograf mandag d. 10. marts 2014 kl. 19.30. Vinder af den kirkelige filmpris Gabriel.

Der er filmpriser med navne som Oscar og Bodil og Robert. Men der er også en filmpris ved navn Gabriel. Det er en kirkelig filmpris og den har i år 11 års jubilæum. Gabriel er ikke omgivet af den samme glamour som de øvrige priser. Alligevel har den kolossal betydning. Den har gjort menighederne i Folkekirken interesseret i film. Med Gabriel er der kommet en bro mellem kirkens og filmens
verden. Bag filmprisen står Landsforeningen af Menighedsråd. Men filmprisen er også støttet af øvrige kirkelige organisationer samt Det danske filminstitut. Sidste år gik Gabriel-prisen til Thomas Vinterbergs stærkt kontroversielle film Jagten. Filmjuryen, der består af personer fra både filmens og kirkens verden, begrunder bl.a. udvælgelsen med, at filmen tør gå ind i et af samfundets tabuemner. Nemlig jagten på de pædofile, der måske er blevet nutidens moderne heksejagt. Ligeledes tager filmen fat i nogle bibelsk inspirerede temaer. Stener vi fortsat i dag? Ikke for utroskab som på bibelsk tid. Men for pædofili? Hvad er forløsning og forsoning? Er tilgivelse mulig?

Kort oplæg før filmen af sognepræst Poul Joachim Stender. Filmen blev tilbudt alle i oktober. Men den store oktober storm gjorde det umuligt for folk at komme frem.