OPDATERET – Nye Corona regler fra og med d. 26. oktober 2020

Billede af coronavirus i mikroskop

Hvalsø og Særløse Kirker lever fuldt ud op til de udmeldte retningslinjer vedr. Corona (COVID-19).

Disse regler gælder fra og med d. 26. oktober 2020 i Hvalsø Kirke, Særløse Kirke, Hvalsø Kirkegård, Hvalsø Sognegård, Særløse Kirkegård, Præstekontoret og Kirkegårdskontoret.

• Gudstjenester, messer, fredagsbøn, kirkelige handlinger, foredrag eller lignende afvikles som hidtil. Der må dog kun være 40 personer i Hvalsø Kirke og 28 personer i Særløse Kirke.
    I Hvalsø Sognegård må der være 30 personer ved koncerter og foredrag.
  • Der må maksimalt være 10 personer samlet på kirkernes øvrige arealer og bygninger.
  • Ved udendørs begravelser og kistenedsættelser, må der maksimalt være samlet 50 personer.
  • Ved begravelseskaffe i Hvalsø Sognegård må der kun være 10 personer!
  • Der er indført krav om mundbind/visir i Hvalsø Kirke, Særløse Kirke og Hvalsø Sognegård.

Kravet betyder, at ansatte, frivillige, deltagere og besøgende på 12 år og derover skal bruge mundbind eller visir, når de deltager i bøn, gudstjeneste og religiøse handlinger og øvrige menighedsaktiviteter.

Mundbinet/visiret skal tildække mund og næse, når man går ind og ud af et lokale, samt når man bevæger sig rundt i lokalet.

Kravet omfatter derimod ikke deltagere og besøgende, der sidder ned/knæler under aktiviteten, og heller ikke forkyndere og medvirkende under udøvelse af ceremonier m.v.

Kravet omfatter tilsvarende ikke foredragsholdere og andre optrædende under menighedsaktiviteter m.v.

Der må alene tillades adgang for deltagere og besøgende, der overholder kravet om at bære mundbind eller visir, dog jf. undtagelserne. Ansatte og frivillige m.m. kan bortvise besøgende, brugere og tilskuere, der uberettiget undlader at bære mundbind eller visir.

Der er endvidere sket restriktioner i antal personer der kan deltage i begravelser, gudstjenester mv.

• Det anbefales at bære mundbind eller visir i kirkerne.

Du kan læse mere på Kirkeministeriets hjemmeside.

Det anbefales fortsat ikke at tage kontakt til kirkegårdens personale på kirkegården eller i kirkerne.

Henvendelse på Kirkegårdskontoret og Præstekontoret bør kun ske i helt særlige tilfælde. Det anbefales at tage telefonisk kontakt i stedet.