Podcast med Anders Agger

Billede af Anders Agger fra podcast
Anders Agger

Anders Agger – Copyright Folkekirken

Er der mening i tilfældigheden?

Anders Agger tror egentlig ikke på, at der er lagt en skæbne ud for ham. Men på grund af sin opvækst tror han alligevel på, at der er noget, han ikke har den fulde råderet over.

Journalist Anders Agger respekterer, når andre siger, at noget er ”meant to be”, eller at en begivenhed i deres liv er forudbestemt.

Men når det kommer til hans eget liv, har han svært ved at tænke det samme. De mange korsveje, han har stået ved, har ikke æret givet på forhånd.

– Når jeg kigger ned igennem mit liv, så er min opfattelse, at jeg ikke tror på skæbnetråde eller noget, der er lagt ud på forhånd for mig. Men jeg kan da godt se, at de tilfældigheder, som jeg indimellem tænker, livet har været, det kan godt være, de alligevel fortæller mig, at der sker noget, som jeg ikke nødvendigvis har den fulde råderet over, siger Anders Agger.

Kan afvises som naivt

I podcasten ‘Næstekaffe’ taler han med sognepræst Hanne Marie Houkjær, om mennesket er dømt til at være fri, eller om der er en mening i tilfældighederne.

– Den grundlæggende tro på, at der er en, der har lagt skæbnetrådene for dig, og at det er en almægtig Gud, det kan man jo meget nemt at afvise som værende fuldstændig naivt. Men der er jo egentlig også noget stærkt i det, fortæller Anders Agger.

Han er vokset op med fortællingen om, at nogle begivenheder i livet er skæbnebestemte. At der er en gud, som på en eller anden måde definerer hans liv. Og at når han en dag skal dø, så kommer Gud, og henter ham hjem.

– Den del af skæbnepakken køber jeg. At der er en, der kommer og tager dig en dag, siger Anders Agger.

Udarbejdet af Folkekirken.dk