Strikkeopskrift på dåbskjole

Pige i kjole i kirken

Foto Fyens Stift og Folkekirken

Kunne du tænke dig en strikkeopskrift på den flotteste dåbskjole eller dåbssweater?

Hent strikkeopskrift her.

Strikkeopskrift udviklet af Lærke Bagger

En sød og sjov dåbskjole og dåbssweater med rig mulighed for at freestyle på designet. Designet er inspireret af min datters perleplader og er en variation over striber. Helt simpelt, og så stærkt. Strik en klassisk version eller gå amok med farverne. Du kan skrue op og ned for udtrykket. Lav striber i alle farver, eller begræns dig til dine 5 yndlings. Arbejd med toner og nuancer der ligger tæt på hinanden, eller giv den fuld gas med kontrastfarver.

Bundfarven er hvid som på klassiske dåbskjoler, og ønsker du en mere klassisk kjole eller sweater, så strik striber i forskellige hvide nuancer og kvaliteter. Strik efter rytme, fx striber på 4 eller 6 omgange eller strik helt uden rytme og nyd friheden. Hvis du vil strikke ærmerne ens (det er ikke et must, begge dele er flot), så strik dem evt. på samme tid, så er det nemmere at gentage stribe forløbet og du løber ikke tør for garn (-rester) lige pludselig.

Kjolen og sweateren er strikket nedefra og op, med kanter i retstrik. Hvis du ønsker mere eller mindre længde, så strikker du bare “skørtet” eller for/bagstykke kortere eller længere. Hvis du har mod på mere, så kan du brodere navnet den der skal døbes på kjolen eller sweateren. Helt traditionelt og meget smukt. Lav for eksempel en bestemt stribe ekstra bred eller broder i bunden. Det er nemt at finde fine mønstre til bogstaver på fx pinterest.

Brug maskesting eller klassisk broderi teknik. Måske går strikken i arv og der kommer flere navne på, hvem ved. Det er meningen, at det skal være sjovt, husk det. Lærke Bagger