Brev til kommende konfirmander

Konfirmander

konfirmander-2016-5Kære kommende konfirmand

Så er det tid til at overveje, om du vil konfirmeres og derfor følge konfirmationsforberedelsen ved Hvalsø/Særløse kirker.

I løbet af året vil vi sammen dykke ned i livets mening, give plads til forundring, fordybelse, overvejelse og tvivl. Konfirmationsforberedelsen er ikke en færdig pakke, men åbner døren til en fremmed tid, kultur, verden og forventning, i forsøget på at sætte ord på, hvad man kan tro på.

Forudsætningen for at blive konfirmeret er bl.a.,

• at du følger undervisningen.
  • en anden betingelse for at blive konfirmeret er, at du går i kirke, samt at du er døbt.

Hvis du ikke allerede nu er døbt og du ønsker at blive konfirmeret, kan du sammen med dine forældre finde en dato, hvor du ønsker at blive døbt.

Du er også velkommen til at følge undervisningen, selvom du ikke ønsker at blive konfirmeret.

Tiden nærmer sig for tilmeldingen

Indskrivningen foregår i forbindelse med en gudstjeneste i Hvalsø kirke søndag d. 28. august 2016 kl. 10.30. Efter gudstjenesten er der information i Sognegården (Præstegårdsvej 2b) i Hvalsø.

Undervisningen ligger på følgende tidspunkter:

• 7a – tirsdag 8.00-9.30
  • 7b – tirsdag 13.50-15.20
  • 7c – torsdag 13.50-15.20

Undervisningen finder sted i Sognegården, og ved indskrivningsgudstjenesten er der mere info omkring, hvornår undervisningen begynder etc.

Vigtige gudstjenester & aktiviteter – Sæt kryds allerede nu!

Vi håber, at du (og gerne også dine forældre) så vidt muligt deltager i følgende aktiviteter:

• Stand-up Jakob Svendsen med best of “Kristen i Krise” – Torsdag den 15. september kl. 19.00 i Hvalsø kirke.
  • Forældremøde for konfirmander & forældre – Onsdag den 28. september kl. 19.00 i Sognegården.
    Vi får bl.a. besøg af Suzette Munksgaard, som fortæller om konfirmationsforberedelsen som et ’once in a lifetime-forløb’, hvor store og små livsspørgsmål pludselig får en fast tid i ugeskemaet, og hvor man som ung udfordres til at skulle afklare og forklare sig. Suzette Munksgaard er projektleder på CUR Center for Ungdomsstudier og efterskolelærer på Midtsjællands Efterskole.
  • Spaghetti-gudstjeneste – slutningen af september. Hold øje med hjemmesiden eller Facebook.
  • Familiegudstjeneste (BUSK – gudstjeneste: Børn, Unge, Sogn, Kirke) – Søndag den 30. oktober kl. 10.30 i Hvalsø kirke.
  • Familie-gudstjeneste i samarbejde med spejderne – 1. søndag i advent, den 27. november kl. 10.30 i Hvalsø kirke.
  • Konfirmandstævne i Roskilde Domkirke i februar 2017 (uge 6 – mere info følger)

Hvornår skal jeg konfirmeres

• 7. maj – Søndag – Særløse kirke – kl. 10.30
  • 12. maj – Store Bededag – Hvalsø kirke – kl. 9.30 – 7.A
  • 12. maj – Store Bededag – Hvalsø kirke – kl. 11.30 – 7.B
  • 14. maj – Søndag – Hvalsø kirke – kl. 10.30 – 7.C

Af praktiske grunde er det vigtigt, at konfirmanderne som udgangspunkt bliver konfirmeret den dag, som klassen er sat til.

Anne Spangsberg

Hilsen fra forårets konfirmander 2016

“Kære Konfirmander.

Nu er det blevet jeres tur. I kommer til at lære rigtig meget og det er sjovt. Jeg har lært meget, og vores præst er rigtig god. I kan forvente gode og sjove timer. Jeg ville bare sige I skal glæde jer til jeres konfirmation. Håber din rejse bliver god ligesom min har været.”

“…Vi har lært en masse om Gud og Jesus,  om påsken og julen.

Et godt råd er: lær hurtigt Fadervor og trosbekendelsen. Få alle dine krydser så hurtigt som muligt!

Du kan forvente at lære en masse om kristendommen.”

“Man lærer rigtig meget kristendom på en god og sjov måde. I skal huske at nyde den tid I går til forberedelse fordi tiden går rigtig stærkt.”

“Jeg har lært meget som jeg ikke vidste i forvejen.

Et godt råd: I skal have tålmodighed, for der er både sjove og lidt mindre sjov ting.”

“Jeg har lært at være mere tålmodig og give mere kærlighed. Vær tålmodig i livet og tag det som det kommer. Glæd jer til konfirmationen!”

“Vi har lært om Jesus, Moses, Abel & Kain, kærlighedsbudene og en masse ting om Gud.

Jeg vil foreslå, at I får jeres kirkegangskryds i starten, så det ikke bliver så presset mod konfirmationen.”

“Halløj! Håber, at I får det sjovt. Jeg har lært noget om, hvordan der er nede i andre lande…”