Store Bededag – Hvalsø Kirke

2016-04-22 10:30 2016-04-22 11:30 Europe/Copenhagen Store Bededag – Hvalsø Kirke

Store Bededags gudstjeneste i Hvalsø Kirke d. 22. april 2016 kl. 10.30 med Sven Ulrik Terp. Store Bededag Hvad betyder Store Bededag? Bededag, som også kaldes store bededag, falder altid fredag før 4. søndag efter påske. I dag forbinder mange dagen med varme hveder og konfirmationer, men dagen var oprindeligt tiltænkt bøn og faste. Bededag siden 1686 Dagen, som oprindelig hed ekstraordinær, almindelig bededag, blev indført i 1686 af biskop Hans Bagger fra Roskilde. Han fik i løbet af sine to første år som biskop indført hele tre faste- og bededage, men der er altså kun den ene tilbage i dag. Dagen blev indvarslet allerede aftenen før, når kirkeklokkerne ringede som et signal til, at kroer og forretninger skulle lukke. Alle skulle faste, indtil gudstjenesterne var afsluttede, og i øvrigt afholde sig fra arbejde. Varme hveder Det betød, at bagerne ikke kunne levere friskbagt brød på bededagen. Derfor bagte de hvedeknopper aftenen før, som folk kunne spise lune eller varme op dagen efter. Heraf følger altså den skik, som de fleste danskere stadig kender: Man spiser varme hveder aftenen inden bededag. Traditionen kan dokumenteres fra midten af 1800-tallet, men er sandsynligvis ældre. Et falsk rygte Rygtet siger, at Christian VII’s livlæge Struensee indførte bededagen, men det er ikke rigtigt. Dagen fandtes længe før hans tid, men han får ofte æren for den, formentlig fordi det var en af de helligdage, der overlevede den store helligdagsreform i 1770, som Struensee stod bag. Du finder en god opskrift på varme hveder her (Meyers Opskrifter). Udarbejdet i samarbejde med Folkekirken.dk – opskrift udarbejdet af Meyers.

Præstegårdsvej 2, 4330 Hvalsø, Danmark svut@km.dk
Hveder
bededag-barn

Folkekirken.dk

Store Bededag

Hvad betyder Store Bededag?

Bededag siden 1686

Varme hveder

Et falsk rygte

Du finder en god opskrift på varme hveder her (Meyers Opskrifter).

Udarbejdet i samarbejde med Folkekirken.dk – opskrift udarbejdet af Meyers.