Foredrag ved Brian McGuire – Hvalsø Sognegård

Tilmeld 2024-04-18 14:00 2024-04-18 16:00 Europe/Copenhagen Foredrag ved Brian McGuire – Hvalsø Sognegård

Under overskriften “Den vanskelige helgen og første europæer: Bernard af Clairvaux” afholder Brian McGuire foredrag fredag den 2. september 2022 kl. 14 – 16 i Hvalsø Sognegård. Det er endnu en gang lykkedes at lave en aftale med middelalderhistorikeren Brian McGuire, der denne gang kommer til Hvalsø Sognegård for at fortælle os om sin seneste bog, som handler om den middelalderlige cistercienserabbed: Bernard af Clairvaux. Bernard levede fra 1090 – 1153. Hans vision var at etablere et klosterliv, der var isoleret fra verden og uafhængigt af samfundets magthavere. Derfor placerede cistercienserne deres klostre på isolerede steder langt fra samfundets larm og tummel forskellige steder i hele Europa. Gevinsten var, at munkene kunne leve et liv i tilbedelse af Gud. Ved Bernards død var der over 350 cistercienserklostre i hele Europa. Med klostrene fulgte også vigtig viden om naturmedicin, behandling af syge, fødevarer, hygiejne og lærdom som kom hele samfundet til gode. Samtidig med arbejdet med at etablere klostre rejste Bernard rundt i store dele af Europa for at tale med og vejlede lokale abbeder og fyrster. Kommunikationssproget var latin, som også var kirkens og overklassens officielle sprog. Hvis der bliver tid til sidst, kan vi måske komme ind på om der er basis for klosterliv i dagens Danmark. Arrangementet er gratis, men af hensyn til kaffe/kage bedes du tilmelde dig til Carsten Lester, som er vært for dagen. E-mail: carsten.lester@fasttvnet.dk eller tlf.: 40469953.

Præstegårdsvej 2, 4330 Hvalsø, Danmark mailto:carsten.lester@fasttvnet.dk
Billede af Patrick Brian

Billede af Patrick BrianUnder overskriften “Den vanskelige helgen og første europæer: Bernard af Clairvaux” afholder Brian McGuire foredrag fredag den 2. september 2022 kl. 14 – 16 i Hvalsø Sognegård.

om den middelalderlige cistercienserabbed: Bernard af Clairvaux.