0 All Booked All Booked All Booked 6458 Foredrag ved Erik Gøbel om den transatlantiske slavehandel – Hvalsø Sognegård. https://www.hvalsoe-kirke.dk/event/foredrag-ved-erik-goebel-om-den-transatlantiske-slavehandel-hvalsoe-sognegaard/?event_date=2024-02-02&reg=1 https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr 2024-02-02

Foredrag ved Erik Gøbel om den transatlantiske slavehandel – Hvalsø Sognegård.

2024-02-02 14:00 2024-02-02 16:00 Europe/Copenhagen Foredrag ved Erik Gøbel om den transatlantiske slavehandel – Hvalsø Sognegård.

Foredrag ved Erik Gøbel, forhenværende seniorforsker ved Rigsarkivet, Fredag den 2. februar kl. 14-16 i Hvalsø sognegård om den transatlantiske slavehandel. Den danske slavehandel og missionen blandt slaverne i Dansk Vestindien. Fra Danmarks kolonisering 1672 af øerne St. Thomas, St. Jan og St. Croix og til det danske forbud i 1803 mod slavehandel over Atlanten transporterede skibe under Dannebrog over 100.000 afrikanske slaver fra forterne på Guldkysten til Vestindien. Forholdene ombord var rædselsfulde med sygdomme og ringe forplejning, så hver femte slave døde i løbet af de 2-3 måneder, overfarten varede. På plantagerne i Vestindien var levevilkårene for slaverne også meget dårlige med hårdt fysisk arbejde under tropesolen og høj dødelighed. På dette sted udførte Brødremenigheden (Herrnhuterne, De mähriske Brødre) en særdeles fortjenstfuld mission og ydede hjælp til slaverne i det hele taget. I 1848 ophævede Peter von Scholten slaveriet på de tre små øer. Erik Gøbel har skrevet bogen ”under sejl” udgivet i 2021, hvori han indgående beskriver og analyserer den danske sejlskibstradition fra 1600 til 1850. Herunder vigtige kapitler om slavetransporterne. Af hensyn til kaffe/kage: Tilmelding til Carsten Lester: carsten.lester@fasttvnet.dk eller 40469953.

Præstegårdsvej 2, 4330 Hvalsø

Foredrag ved Erik Gøbel, forhenværende seniorforsker ved Rigsarkivet,

Det danske slaveskib Fredensborg. Omkring 1780.

Den danske slavehandel og missionen blandt slaverne i Dansk Vestindien.

Erik Gøbel fotograferet i Rigsarkivets magasin.