Kender du historien om Hvalsø Kirke?

Hvalsø Kirke

Historien om Hvalsø Kirke rummer et gammelt sagn og en spændende fortælling om en kirke, som er blevet bygget i flere etaper.

hvalsoe-kirke-portHvalsø Kirke er beliggende midt i Hvalsø by på byens højeste punkt. Kirken er bygget i starten af 1200-tallet. I starten havde kirken et træloft som dog i 1300-tallet blev udskiftet med krydshvælv loft, som vi kender det fra kirken i dag. I 1400-tallet blev kirken udvidet betydeligt, med bl.a. våbenhus, nyt kor samt kirketårn. Læs historien om Hvalsø Kirke her.

Et gammelt sagn

Hvalsø Kirke har, i modsætning til de fleste andre kirker, våbenhus i nord. Oprindelig var indgangen i syd. Men sagnet går, at en vældig lindorm lagde sig foran kirkedøren, og man måtte flytte denne til nordsiden.

Læs hele sagnet her.

Kirkebranden i 1981

Hvalsø Kirke brød i brand i 1981, læs hele beskrivelsen af branden samt om kirkeklokkerne og meget mere. Du finder historierne om Hvalsø Kirke her.

Comments(2)

1. Mikael Normark says

Hej. Jeg er nysgerrig efter at vide hvorfor Byen Hvalsø hedder det den hedder? -hvad er historien bag navnet?
    Kan I hjælpe med dette?

Venlig hilsen Mikael Normark