Vi sætter fokus på næstekærlighed

Hjerter

Logo kirkehøjskoleI sommerens kirkeblad sætter vi fokus på næstekærlighed – og vi afslutter det hele med en kirkehøjskole om netop næstekærlighed.

Buddet om næstekærlighed (”Du skal elske din næste som dig selv”) står centralt i kristendommen. Kristendommen er i sit grundlag en kærlighedsreligion. I virkeligheden er forudsætningen for næstekærlighedsbuddet, at Gud elskede os først. ”Gud er kærlighed, og den, der bliver i kærligheden, bliver i Gud” & ”Vi elsker, fordi han elskede os først”. (1. Johannesbrev 4:16 & 19).

I ”Kærlighedens Højsang” (1. Korintherbrev 13), som er skrevet af Paulus, står netop beskrevet, hvordan Guds kærlighed er. At Guds kærlighed viser os, hvordan vi skal elske, er udtrykt i Kristuskransen – lavet af den tidligere svenske biskop Martin Lönnebo. I kransen indgår 2 røde perler, som er symbol på den kærlighed, vi får fra Gud, og som gerne skulle gøre os i stand til elske hinanden.

Om næstekærlighed

“Danskere er gode til fjernelskning og skriver gerne under på støttebreve for torturofre og sender penge til Ukraine, men når man skal holde af sin svigermor, sin ægtefælle og sin nabo bliver det anderledes komplekst med overholdelsen af buddet om næstekærlighed. Nærelskning er langt vanskeligere en fjernelskning.” [Poul Joachim Stender]

Hvad vil det sige og elske sin næste?

Det får vi et eksempel på i lignelsen om ”Den barmhjertige samaritaner” – Lukasevangeliet kapitel 10: 35 – 47. At det er lettere sagt end gjort at vise næstekærlighed, er der ingen tvivl om, og med
lignelsen om den barmhjertige samaritaner begynder overvejelserne også om, hvem vores næste i virkeligheden er.

En overvejelse, som kræver, at vi selv tænker og tager stilling. I buddet om næstekærlighed er vi blevet pålagt at forsøge at gøre Guds kærlighed til vores egen. Men det, som falder naturligt
for Gud, det skal vi arbejde for at få til at fungere. Kravet om næstekærlighed handler ikke om dem, som vi elsker i forvejen. Det dækker først og fremmest dem, som vi ikke kan lide, og dem, som vi i det hele taget synes er meget svære at elske. Næstekærlighed er at kunne elske enhver anden som en unik anden og ikke blande sin egen historie ind i det forhold. Og at blive elsket på den
måde er nærmest det største, et menneske kan drømme om. For der er intet, der som en ubetinget kærlighed kan få et menneske til at vokse. I virkeligheden er vi ikke kun forpligtede på at elske
vores næste, men også Gud, som det fremgår af det dobbelte kærlighedsbud (Matthæus 22,36-40): ”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: Du skal elske din næste som dig selv.”

Print Friendly, PDF & Email

Tilføj en kommentar

Print your tickets