Cellokoncert torsdag den 5. februar kl. 19.30

Cellokoncert i Hvalsø Kirke torsdag den 5. februar kl. 19.30 med den svenske barokcellist Ludwig Frankmar.

Ludwig Frankmar præsenterer her barokkens 5-strengede cello. Frankmars speciale er autentiske opførelser af  barokkens italienske og tyske mestre, kulminerende med J. S. Bach, som satte kronen på værket med sine berømte cello-suiter, hvoraf vi skal høre den sidste af de 6 han skrev. Men inden Bach hører vi ricercarer af Giovanni Bassano og Domenico Gabrielli, Ricercare-formen havde sin inspiration fra den tidlige polyfone (flerstemmige) sang, og  er et forsøg på give en illusion af flerstemmighed på et enstemmigt instrument, med kirkerummets akustik som ”medspiller”.

Ludwig Frankmar har b.la arbejdet med Barcelona Operaen og som solocellist ved Göteborgoperaen, samt solist i Camerata Bern. Han er svensk og bosat i Berlin.