Derfor ringer kirkeklokkerne

Billede af 2 starinlys i et vindue

På opfordring fra biskop Peter Fischer-Møller ringer kirkeklokkerne i Hvalsø Kirke mandag d. 4. maj 2020 mellem kl. 20.00 og 21.00 samt d. 5. maj 2020 med et kvarter mere ved morgen- og aftenringning. I samme anledning hejses flaget d. 5. maj 2020.

Alt dette sker som led i fejringen af 75 året for Danmarks befrielse.

Biskop Peter Fischer-Møller udtaler:

Der var mange planer for fejringen af 75 året for befrielsen d. 4. og d. 5 maj rundt om i kirkerne.

Mange af de planer har Corona-nedlukningen sat en stopper for. Men befrielsen skal nu alligevel markeres – også i kirkeligt regi.

Derfor opfordrer jeg menighedsrådene i Roskilde Stift til at lade kirkeklokkerne ringe mellem kl. 20 og 21 den 4. maj. Det er samtidig med at mange mennesker sætter levende lys i vinduerne.

Dengang for 75 år siden var lysene i vinduerne tegn på at et svær tid med nedrullede mørklægningsgardiner nu var ovre.

I år kan vi samtidig med at vi glæder os over den befrielse, som vi stadig som samfund nyder frugterne af, også sætte lys i vinduerne som tegn på, at vi fortsat er her for hinanden i samfundet, selvom vi for at begrænse Corona-smitten må vise vores solidaritet ved at holde afstand.

Og vi kan midt i forårs-frodigheden tænke på naturen omkring os og naturen kloden rundt, som lider under klimaforandringer, forurening og menneskers overforbrug, og som vi hver for sig og sammen skal gøre, hvad vi kan for at værne om.

På befrielsesdagen d. 5. maj opfordrer jeg menighedsrådene til at forlænge morgen og aftenringningen til et kvarter og til at hejse flaget og tænke på dem, der kæmpede og faldt for Danmarks frihed.