Hellig 3 kongers koncert i Hvalsø Kirke

Hellig 3 konger

Hellig 3 kongers aften var en af de helligdage, der i Danmark mærkeligt nok overlevede reformationen, men røg ud af kalenderen ved helligdagsreformen i 1770. Dog lever de folkelige overleveringer om de ”hellige 3 konger” stadig i digtning, sang og musik verden over, bl. a. Georg Philipp Telemanns festlige kantate “Hellig 3 kongers fest”, som denne aften opføres i Hvalsø kirke. Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) var født i Magdeburg, Tyskland, og var en af sin tids mest ansete komponister.

Vores egen kirkesanger Sven Christian Brage Hansen er solist foran et ensemble af dygtige musikere. Ensemblet spiller også Telemanns” Waldkantate” –  en verdslig kantate, der beskriver skovens og naturens glæder, samt musik af Bach og Händel m.fl.

Koncerten foregår i Hvalsø Kirke d. 6. januar 2015 kl. 19.30.