Husalfen Helenes skønne kageopskrifter

Kirkesanger Helene bager kage

Her er et par kageopskrifter fra “Husalfen” som bare ”ælsker” at bage kage, og at lege med små sproglige finurligheder som “Det´ ren kagemand” (kan I huske de videoer fra 90-erne?), eller “alting går i kage” når det hele ramler for os….. Så er det godt at have en kirke….

For IKKE at det hele skal gå i kage for os, vil jeg lige nævne, at disse kager er en lille smule sundere end de fleste andre kager, da jeg altid forsøger, hvor jeg kan, at skifte smør eller margarine ud med olie. Olie er næsten altid sundere end de faste fedtstoffer, de er nemlig “cellefedt” frem for “dellefedt”, og bedre for hjertet også. Det er sådan noget viden jeg slæber med mig fra min Husholdningslærerinde-uddannelse fra Ankerhus i 90-erne. Brugbar viden mange steder, hvis man altså lige husker på det 😉

Squashkage

Til 1 lille bradepande eller to kageforme á 1 liter.
Ingredienser:
675 g squash
4 æg
500 g sukker
1 tsk vanille
2½ dl olie (f.eks. vindruekerne)
550 g hvedemel
1 tsk salt
1½ tsk natron
½ tsk bagepulver
1 spsk kanel

Fremgangsmåde

Riv squashen groft med skræl på, og vrid så meget vand du kan ud af dem i et viskestykke.
Pisk æg og sukker sammen med vanillen, indtil massen bliver fyldig og blank. Tilsæt olien og bland i. Sigt mel, salt, natron, bagepulver og kanel over dejen og fold det i. Tilsæt den revede squash, og hæld dejen i en smurt, melet form. Kagen bages ved 180C i 45 min – 1 time, ca. midt i ovnen.

Æble-pære bradepandekage

Til 1 mellem stor (svarende til ½ bradepande).
Ingredienser:
6 æg
3 dl olie (majs, raps)
3 dl sukker
3 dl hvedemel
2 tsk bagepulver
1 tsk natron
½ tsk salt
1½ tsk vanille
Lidt kanelsukker til drys
500 g æbler og pærer i både m. skræl

Fremgangsmåde

Æg og sukker piskes godt sammen, og olien røres godt i til det er lækkert og luftigt. Mel, bagepulver, natron, salt og vanillesukker blandes og sigtes i, hvorefter dejen vendes rundt med dejskraber. Æbler/pærer vendes i dejen, som hældes i en smurt form, og drysses med kanelsukker.

Kagen bages ved 175 grader C i 45 min. – 1 time, nederst i ovnen.
Smager godt med creme fraiche til.