Om nådeskorset af Ingvar Cronhammar ved Hvalsø Kirke

Nådeskors

Det er en af landets allermest respekterede, men også mest omdiskuterede kunsterne, Ingvar Cronhammar, som står bag Hvalsø Kirkes nye logo. Cronhammer – som er mest kendt for kæmpeskulpturen Elia uden for Herning – har altid bevæget sig i grænselandet mellem det genkendelige og det foruroligende. Det gælder også Hvalsø Kirkes nye logo, som kunstneren selv kaldet for “Nådeskorset”.

naaedeskorset_hvalsoe_kirkegaard

Nådeskorset ved Hvalsø Kirke

Umiddelbart ser logoet simpelt ud: en cirkel og et kryds, intet andet. Men ser man nærmere efter, opdater man et lille brug i logoets cirkel, og det brug er sat helt bevidst fra kunstnerens side, for det skulle i følge Cronhammars grundige research være nøjagtigt det tidspunkt, hvor Kristus udåndede på korset – altså det, som i Det nye Testamente kaldes for “den niende time”.

Efter vores tidsforståelse brude den niende time ligge klokken ni om aftenen, men Bibelen nævner mange eksempler, at et nyt døgn efter jødisk tidsregning begynder ved solnedgang, og der plejer man almindeligvis også at sige, at Jesu korsdød fandt sted klokken tre om eftermiddagen.

Men det er efter Cronhammers mening bare et slag på tasken; faktisk indtraf dødstidspunktet lidt senere på eftermiddagen, nemlig lige midt i det, som man populært betegner som “skumringstiden”.

Om teorien holder stik eller ej er umuligt at bevise, men det er under alle omstændigheder et fascinerende tidspunkt: Det er her lys og mørke mødes, efter signende er det også lige midt i slumringstimen, at der fødes flest børn, og under alle omstændigheder er skæringstidspunktet det mest lyriske, vi overhovedet kender til.

Det sidste kan bevises, for talrige digtere har kredset om det forunderlige tidspunkt, som man specielt føler om efteråret, hvor man sidst på eftermiddagen virkelig fornemmer skellet mellem afsked og ankomst; ikke bare mellem dagen, som er forbi, og aftenens komme, men også mellem den forgangne sommer og den vinter, der venter. Herfra er der ikke langt til de helt store tanker om livets ophør og dødens indtræden. Intet er under, at Søren Ulrik Thomsen – som har besunget skumringstimen i et hav af digte – et sted nævner, “at kun troen kan løfte os over den gabende slugt mellem nu og nu”.

Det er denne gabende slugt, Ingvar Cronhammar har visualiseret gennem Hvalsø Kirkes nye logo, som man fremover vil kunne se på brevpapir, plakater og i annoncer – samt ikke mindst på kirkegården, hvor graverne allerede har lavet en planteudgave af Ingvar Cronhammars logo.

Artikel af Søren E. Jensen