Vandringen

vandringenPå flugt tværs over Sjælland – Uden husly og mad begiver fem unge sig til fods tværs over Sjælland for at sætte fokus på flygninges usikre vej til sikkerhed.

Uden mad eller planlagte steder at sove begiver fem elever fra Vallekilde Højskole sig 90 km til Brorsons Kirke i København. Under overskriften ’VANDRINGEN’ vil de gå i 5 dage mellem den 8. og 12. december for at sætte fokus på karenske flygtninge fra Myanmar og Folkekirkens Nødhjælps arbejde i landet. Inspireret af mødet med flygtningene på en researchrejse i efteråret, ønsker eleverne at mærke på egen krop, hvad de karenske flygtninge fra Myanmar går igennem. ”Undervejs håber vi at møde et gæstfrit lokalsamfund, der viser interesse for vores vandring. Alle er jo velkommen til at gå med, men også bare en varm kop te kan gøre underværker” siger Julius Villum Krogh, der er en af deltagerne i vandringen.

VANDRINGEN vil tage de første skridt mandag d. 8 december og gå efter en rute som lyder således: Valle-kilde Højskole – Tuse – Hvalsø – Roskilde – Vallensbæk landsby – København. I disse byer vil eleverne udstille indsamlede tegninger fra en flygtningelejr, lave en live performance med oplæsning af flygtninges fortællinger og portrætprojektion. De vil også stå til rådighed til at fortælle om rejsen og forholdene, eleverne har været vidne til.

Baggrund

Elever fra Vallekilde Højskole rejste til Thailand og Burma i september med fokus på karenske flygtninge fra Myanmar. VANDRINGEN er en oplysningskampagne med henblik på at oplyse den danske befolkning om forholdene i landet.

VANDRINGEN gør opmærksom på de karenske flygtningens levevilkår og Folkekirkens Nødhjælps arbejde for de karenske myanmarer. Det er vigtigt, at der fortsat bliver brugt midler til at forbedre situationen for det karenske folkefærd i Myanmar. På højskoleelevernes rejse oplevede de, trods stor fattigdom og undertrykkelse i mange år, myamarernes sjældne gåpåmod. Med store fremtidsdrømme og en forhåbning om en bedre tilværelse, hjælper alle hvor de kan – helt fra store selvorganiserede foreninger til børnepasning hos naboen. ”Karenerne er virkelige fantastiske mennesker, som fortjener, at vi giver dem en hjælpende hånd,” siger Mathilde Vesterager Lauridsen, deltager i vandringen.

Samarbejdspartnere

Folkekirkens Nødhjælp Støtter flygtninge i Myanmar med hjælp til organisering, telte, mad, adgang til undervisning og sundhed. Desuden støttes styrkelse af civilsamfundene lokalt. Indsatsen skal ruste de myanmarske lokalsamfund til at tage imod de mange flygtninge, når de forhåbentlig engang får mulighed for at vende hjem.

Vallekilde Højskole har i snart 150 år været samlingspunkt for uddannelse, samfundsmæssig nytænkning og nysgerrighed. Og den dag i dag prøver den hele tiden at få øje på nye tendenser og muligheder i vores omverden.

Du kan også følge VANDRINGEN på Facebook.